Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity: Naprawy taboru muszą przyspieszyć

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
18-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity: Naprawy taboru muszą przyspieszyć
fot. MSZakłady PKP Intercity Remtrak
Zwiększenie pracy eksploatacyjnej PKP Intercity wymaga częstszych i szybciej przeprowadzanych napraw taboru. Mimo już wykonanej w tym zakresie pracy odsetek wyłączonych z ruchu wagonów nadal przekracza jedną trzecią – wynika z wypowiedzi członków zarządu spółki. Jednym ze środków zaradczych ma być zwiększenie przepustowości zakładów własnych – PKP Intercity Remtrak.

Wiceprezes PKP Intercity Adam Wawrzyniak podkreślił, że spółka pracuje intensywnie nad dostępnością wagonów. – Przed rokiem odstawionych było 40,65% naszych wagonów, a tylko 7,67% znajdowało się w naprawie – wspominał. Dziś proporcja ta uległa poprawie, ale nadal wiele pozostaje do zrobienia: wyłączonych z kursowania (z różnych przyczyn) jest tylko 35,24% (wciąż niewiele mniej niż w lipcu ubiegłego roku), a 13,96% jest w trakcie napraw. – Codziennie kolejne wagony wychodzą z remontu – zapewnił Wawrzyniak.



Praca eksploatacyjna rośnie – naprawy muszą przyspieszyć

Przewoźnik chciałby zwiększyć odsetek wagonów skierowanych do remontu. Na przeszkodzie stoi jednak brak mocy przerobowych zakładów naprawczych. – To maksimum obecnych zdolności polskiego przemysłu – stwierdził Wawrzyniak, zastrzegając, że zwiększenie tych możliwości będzie musiało potrwać.

Jak przyznał, pole manewru byłoby znacznie mniejsze, gdyby nie własna spółka PKP Intercity – Remtrak. – Zakłady Remtrak dostały kolejny cel: skrócenie czasu postoju pojedynczego wagonu – poinformował wiceprezes. Jak uzasadnił, ciągły wzrost pracy eksploatacyjnej (w ciągu dwóch lat ma on dorównać temu osiągniętemu przez poprzednich osiem, czyli 14%) powoduje konieczność wzrostu mocy przerobowych. Na razie liczba napraw wzrosła rok do roku o 15%.



Lepiej dbać o posiadany tabor

– Wychodzimy z błędnego sposobu myślenia, częstego w ostatnich latach. Kupowaliśmy nowe pojazdy, ale zaniedbywaliśmy te, które już mieliśmy – skomentował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Jak stwierdził, było to bardzo niebezpieczne, niegospodarne podejście, które doprowadziło do wskaźników przytoczonych w pierwszym akapicie.

Jak poinformował Wawrzyniak, przed rokiem, gdy władzę w spółce przejmował nowy zarząd, nie było nawet podpisanej umowy na serwisowanie klimatyzacji przed sezonem letnim. – Dziś 71% taboru wyposażonego w klimatyzację jest już po przeglądzie. Pod tym względem wyprzedzamy harmonogram – zaznaczył. Całość przeglądów ma zakończyć się do maja.

Lokomotywy: Duża nadwyżka

Prezes przewoźnika Janusz Malinowski dodał, że w dziedzinie taboru trakcyjnego poprawa nastąpiła zdecydowanie szybciej. – Dzięki dużym dostawom nowych elektrowozów nasze pociągi nie są już ciągnięte przez lokomotywy PKP Cargo. Mamy bardzo dużą nadwyżkę lokomotyw: 30 dziennie w rezerwie. Możemy więc w każdej chwili je wykorzystać, choćby udostępniając je PKP PLK, by stały w krytycznych punktach sieci jako rezerwa – wyjaśnił. Ponieważ awarie nowych lokomotyw należą do rzadkości, problem opóźnień z powodu wymiany trakcji jest coraz mniejszy, co przekłada się na lepszy wskaźnik punktualności.



Większa dostępność przekłada się również na oszczędności finansowe. – W przyszłym rozkładzie jazdy zaoszczędzimy blisko 30 mln zł na rozliczeniach międzynarodowych. Nie będziemy już musieli pożyczać lokomotyw od innych przewoźników. Pieniądze z tego tytułu zaczną wręcz płynąć do nas – zapowiedział prezes. Po uzyskaniu homologacji międzynarodowej dla lokomotyw EU200 PKP Intercity będą mogły zrezygnować z długoterminowego wynajmu Vectronów.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity pokazuje design nowych wagonów z FPS H. Cegielski

Tabor i technika

PKP Intercity pokazuje design nowych wagonów z FPS H. Cegielski

Jakub Rösler 18 kwietnia 2025

PKP Intercity: 18,4 mln podróżnych w pierwszym kwartale

Biznes

Tak będzie wyglądać hybrydowy Impuls PKP Intercity (wizualizacja)

Tabor i technika

Piętrusy PKP Intercity na ostatniej prostej

Tabor i technika

Piętrusy PKP Intercity na ostatniej prostej

Jakub Rösler 17 kwietnia 2025

PKP Intercity: Ponowny przetarg na naprawy P4 EU/EP07

Tabor i technika

PKP Intercity: Ponowny przetarg na naprawy P4 EU/EP07

Roman Czubiński 17 kwietnia 2025

Zobacz również:

PKP Intercity pokazuje design nowych wagonów z FPS H. Cegielski

Tabor i technika

PKP Intercity pokazuje design nowych wagonów z FPS H. Cegielski

Jakub Rösler 18 kwietnia 2025

PKP Intercity: 18,4 mln podróżnych w pierwszym kwartale

Biznes

Tak będzie wyglądać hybrydowy Impuls PKP Intercity (wizualizacja)

Tabor i technika

Piętrusy PKP Intercity na ostatniej prostej

Tabor i technika

Piętrusy PKP Intercity na ostatniej prostej

Jakub Rösler 17 kwietnia 2025

PKP Intercity: Ponowny przetarg na naprawy P4 EU/EP07

Tabor i technika

PKP Intercity: Ponowny przetarg na naprawy P4 EU/EP07

Roman Czubiński 17 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5